Niedawno dzieci z grupy II i V, mianowicie „Motylki” i „Sówki”, w ramach innowacji pedagogicznej, zapoznały się z utworem Jana Brzechwy pt. „Na straganie”, który został przedstawiony w formie teatrzyku Kamishibai. Kamishibai powstał w XII w. w Japonii. Jest to inaczej „papierowy teatr”, nazywany również „teatrem obrazkowym” albo „teatrem narracji”. Istotą Kamishibai jest „parawan” oraz papierowe duże karty z ilustracjami, które narrator zmienia czytając lub opowiadając tekst utworu. Dzieci zawsze z zaciekawieniem czekają, aż teatrzyk się otworzy. Potem z uwagą słuchają treści i oglądają ilustracje.
Dzięki Kamishibai możemy stosować alternatywną formę czytania, która umożliwia jeszcze większe pobudzanie wyobraźni dzieci, skupiających się głównie na obrazkach. Forma małego spektaklu teatralnego rozwija wyczucie języka, poszerza słownictwo, a jednocześnie bawi i uczy, zabierając uczestników w podróż do magicznej krainy teatru i literatury równocześnie. Czytanie dzieciom od najmłodszych lat rozbudza w nich ciekawość świata, pomaga im zrozumieć siebie i innych oraz wyrabia nawyk czytania na przyszłość. Jest to szczególnie ważne w erze telewizji, telefonów czy komputerów, kiedy to dzieci nierzadko są od nich wręcz uzależnione i nie ciekawi je nieruchoma ilustracja, która jest przez to nieatrakcyjna. Uczestnicząc w teatrzyku Kamishibai dzieci ćwiczą m.in. skupienie i koncentrację uwagi.

A. Piechnik, J. Zych

Zapraszamy do galerii zdjęć