Mały Miś w Świecie Wielkiej Literatury to projekt czytelniczy, który już trzeci rok z rzędu podbija serca naszych przedszkolaków. Od września dzieci z grupy Sówek zrealizowały 4 moduły projektu o nazwach: Czytamy razem z Małym Misiem, Kodujemy razem z Małym Misiem, Misiowe recepty na pozytywne myślenie oraz Misiowy bajarz.
Moduł Czytamy razem z Małym Misiem polegał na wybraniu z nauczycielkami grupowej maskotki – misia, który w Dniu Głośnego Czytania, 29 września 2021 roku, wyruszył w czytelniczą podróż po domach przedszkolaków. Do kogo trafiał miś Bruno Brunatniczek, któremu imię jak i nazwisko nadały dzieci, decydowało szczęście podczas losowania. W domu każdego przedszkolaka rodzic wspólnie z dzieckiem wybierał utwór z kanonu polskiej literatury dziecięcej, czytał, natomiast dziecko tworzyło samodzielnie ilustrację do wysłuchanego utworu. Bruno swą podróż zakończył w lutym 2022 roku, a wszystkie dzieła dzieci we współpracy z ich rodzicami stały się kartami Misiowego Dzienniczka z podróży. W przedszkolu niedźwiadek Bruno jest obecny na zajęciach przeprowadzanych w ramach projektu w roli przewodnika po świecie literatury.
Moduł Kodujemy razem z Małym Misiem opisałyśmy szerzej tutaj. Został on zrealizowany podczas udziału naszej grupy w europejskiej akcji „Code Week”, której celem jest m.in. kształtowanie postaw zaangażowania społecznego.
Moduł Misiowe recepty na pozytywne myślenie rozpoczął się od obejrzenia nagrania warsztatu literackiego przygotowanego przez Misiową Mamę. Głównym zadaniem dzieci było zaprojektowanie wymarzonego dnia w przedszkolu i stworzenie misiowych afirmacji. W trakcie zajęć okazało się, że w grupie mamy zdecydowanie więcej optymistów, którzy wiedzą jak sprawić, aby umieć się cieszyć z małych rzeczy. Recepty na pozytywne myślenie, stworzone przez uczestników projektu, zawisły na parę dni na przedszkolnej gazetce, by podzielić się nimi z innymi.
Moduł Misiowy bajarz został zrealizowany w przeddzień Światowego Dnia Książki i Praw Autorskich, 22 kwietnia 2022 roku. Dzieci poznały etapy powstawania książki w oparciu o historyjkę obrazkową, poznały też nazwy zawodów, których praca przyczynia się do stworzenia książki (pisarz, ilustrator, korektor, wydawca, drukarz, introligator). Z zaciekawieniem wysłuchały Baśni o zmęczonej książce z bajkami, która przypomniała dzieciom, jak należy się z książkami obchodzić. Wzięły udział w zabawie „Tak czy nie?”, która polegała na sprawdzaniu prawdziwości usłyszanych zdań. Podsumowaniem zajęć było spełnienie marzenia małego Misia, jakim było stworzenie przez dzieci „Misiowego Bajarza”. Po wysłuchaniu we fragmentach historii projektowego misia dzieci odpowiadały na pytania, brały udział w scenkach dramowych i rozmawiały o dobrych i złych zachowaniach. Zajęcia przeprowadzono w oparciu o metodę Storyline, która w dużym stopniu angażowała dzieci — to one były głównymi twórcami i uczestnikami historii, która rozwijana była podczas zajęć. Dzieci samodzielnie tworzyły zakończenie usłyszanej historii. Wszystkie prace złożono w jedną księgę wraz ze stroną tytułową – „Misiowy Bajarz”.
Aby uzyskać Certyfikat Wzorowej Placówki, został nam do zrealizowania jeszcze jeden moduł. Czekamy na niego z niecierpliwością. a Państwo trzymajcie kciuki, aby nic nam nie przeszkodziło w jego realizacji.
A. Piechnik, J. Zych
Zapraszamy do obejrzenia fotorelacji z realizacji modułów projektu