Z pewnością cała społeczność przedszkola zdążyła już przywyknąć, że ten rok szkolny obfituje w przeróżne działania związane z czytelnictwem wśród dzieci. O tym, że obcowanie z książką od najmłodszych lat ma ogrom korzyści dla prawidłowego rozwoju emocjonalnego i społecznego dziecka, ale i dorosłego – nie trzeba nikogo przekonywać. Zamiast bajki w telewizji, komórce, tablecie – rzecz jasna, że najcenniejsza jednak jest ta bajka czytana! O czterech inicjatywach czytelniczych podjętych przez przedszkole rozpisano się na gazetce w holu na piętrze – zapraszamy do zapoznania się, w jakich projektach i innowacjach biorą udział przedszkolaki. Nasze działania to nie tylko czytanie bajek, baśni, wierszy dla dzieci. To również zajęcia teatralne oraz organizowanie spektakli teatralnych, bo to pójście o krok dalej w oddziaływaniu literaturą dziecięcą.
Zajęcia z teatrem z jednej strony mogą służyć jako bierna rozrywka, dająca odetchnąć od codzienności, wprawiając umysł i ciało w stan relaksu. Z drugiej zaś jednak są motorem do poszerzania gamy doznań estetycznych, pobudzania umysłu do ciągłego szukania odniesień, interpretacji, rozwijania myślenia abstrakcyjnego, tak ważnego i pomocnego w życiu, a obecnie bardzo niedocenianego.
Do tej pory przedszkolaki zostały zaproszone do udziału w trzech spektaklach teatralnych z udziałem aktorów. Pierwsze dwa odbyły się na jesieni w formie online: „Rada czarodzieja Śmiecha”, „Prawdziwy skarb” Teatru Eden. Z kolei trzeci pt. „Alicja – online” (obejrzany w Dniu Kobiet) był nietypowym interaktywnym spotkaniem z bajką. Bajkę nagrano i przedstawiono dzieciom na ekranie w barwnej scenerii, spektakl prowadził dodatkowo bezpośrednio aktor (w ścisłym reżimie sanitarnym) wcielając się w rolę kota. Gra świateł, pokaz baniek mydlanych, zajęcia ruchowe, zagadki, śpiew – sprawiły, że dzieci poczuły się jak w Krainie Czarów. Dodatkowo otrzymały nagrody! Taki spektakl to nowy wymiar sztuki, dostosowany do obecnych warunków sanitarnych oraz do możliwości dzieci, a przy tym świetna zabawa, nauka, ruch i niezwykłe zahipnotyzowanie dzieci. I to jest najlepsza ocena!
Jednak to nie wszystko! Niezwykle pomysłowe panie nauczycielki same przygotowują dla dzieci zajęcia teatralne, to przygotowując scenariusze, rekwizyty, dźwięk, światło, to znów wcielając się w postaci bajkowe. Dzieci obejrzały więc kilka spektakli w formie kamishibai – papierowego teatrzyku, jak np. „Słoń Trąbalski”, „Na straganie”, „Czerwony Kapturek”, „Kicia Kocia w Afryce”. Świetnie bawiły się podczas pantomimy „Chatka Puchatka” do bajki muzycznej z użyciem dużych maskotek. Poznały teatr cieni w bajce „Kubuś Puchatek i Przyjaciele”. A „Czerwonego Kapturka” oglądały z wykorzystaniem pacynek. Nie zabrakło też zabawy w teatr. Dzieci nie tylko odtwarzały role bohaterów bajek, mając do dyspozycji szablony, pacynki, maskotki, ilustracje, ale jeszcze chętniej przebierając się w kostiumy i grając ulubionego „Czerwonego Kapturka” lub organizując garderobę teatralną.
Zabawa teatrem – czy to duża sztuka, czy też niepozorne zajęcia teatralne w przedszkolu – zawsze zabiera dzieci daleko, daleko w świat fantazji. I o to chodzi!
B. Pajor